Isnin, 17 Ogos 2015

PENGENALAN DENGAN DEFISI KESIHATAN

Assalammualaikum...

Kami ingin menunjukan cara menjaga kesihatan dalam keaadan sempurna agar kesihatan terjamin. Kami berharap agar segala maklumat yang telah kami sediakan dapat dikongsi kan bersama sama. Masyarakat negara kita sering terdedah dengan pelbagai masalah kesihatan yang kronik dan akhirnya mengundang kepada kematian. Ia adalah kesan daripada amalan gaya hidup yang tidak sihat dan ketidakseimbangan kesihatan rohani dan jasmani dalam kitaran hidup seharian. Kementerian Kesihatan kerap kali mengadakan kempen kesihatan untuk memberi kesedaran kepada awam tentang penjagaan kesihatan yang perlu dipupuk dalam budaya hidup kita malah perlu disemai sejak awal lagi agar kita tidak tergolong dalam kalangan yang mempunyai masalah kesihatan.



Bagi menimbulkan kesedaran tentang pentingnya penjagaan kesihatan di kalangan masyarakat, terlebih dahulu masyarakat mestilah faham tentang gaya hidup sihat yang merupakan kunci utama kepada kesejahteraan insan. Masyarakat yang sihat sudah pasti akan dapat memainkan peranan aktif terhadap pembangunan agama, bangsa dan negara. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia ( WHO, 1948), mendefinisikan bahawa gaya hidup sihat merupakan  sebagai suatu keadaan fizikal, minda dan sosial yang sihat, cergas, cerdas serta bebas dari sebarang penyakit atau dalam erti kata lain iaitu kemampuan untuk meneruskan hidup dengan sempurna dengan prospek yang positif.



Gaya hidup sihat adalah berkait rapat dengan kecerdasan seseorang. Kecerdasan bukan sahaja mementingkan aspek fizikal tetapi juga meliputi keseimbangan dari segi mental, emosi, rohani dan sosial.  Konsep dan matlamat gaya hidup sihat adalah universal. Matlamat utama gaya hidup yang sihat adalah untuk membentuk individu yang sihat dari segi jasmani dan rohani dan bebas daripada sebarang penyakit.
 Akhir kata jagalah kesihatan demi hidup jangka masa panjang yang lebih berkualiti.



                                                                             DEFINI KESIHATAN

 Keadaan sempurna fizikal, mental dan sosial dan tidak hanya ketika ketiadaan sakit (tidak bermakna kelihatan sihat dari segi semua aspek , tetapi tidak mempunyai penyakit ) .
Kategori kesihatan :

1) Pemakanan
*mengambil makanan yang seimbang
*makanan yang berkhasiat
*mengikut piramid makanan

2) Senaman
melakukan senaman sekurang kurangnya 3 kali seminggu
*melakukan senaman selama 30 minit sehari

3) Pemakaian produk kecantikan dan kesihatan
*mengkaji selidik isi kandungan produk
*tidak mengambil secara "overcontrol"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan